داورهای تجویز شده می تواند بر اثربخشی واکسن کرونا تاثیر گذارد!

272 بازدید
30 آبان 1400

چکیده مقاله

محققان در میشیگان دریافتند که تقریبا 3 درصد از بزرگسالان زیر 65 سال ایالات متحده از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، استفاده می کنند. مصرف این داروها در صورت ابتلا به ویروس، ممکن است خطر ابتلا به علائم COVID-19 و بستری شدن در فرد را افزایش دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این داروها ممکن است اثر واکسیناسیون COVID-19 را کاهش دهند.

 

چه داروهایی می توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند؟

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی معمولاً برای درمان شرایطی که در آن واکنش ایمنی نامناسب وجود دارد و ممکن است به قسمت های خاصی از بدن خود بیمار آسیب برساند ، استفاده می شود. نمونه هایی از این نوع بیماریها شامل بیماریهای خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی و لوپوس است ، جایی که سیستم ایمنی بدن برخی از نقاط بدن خود بیمار مانند مفاصل را به عنوان یک تهدید می بیند.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن بیمار شروع به حمله به این قسمت های بدن می کند ، می تواند باعث آسیب شود. به همین منظور می توان از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از این حمله به بافتهای خود بیمار استفاده کرد.

مورد دیگری که ممکن است افراد از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند ، هنگام پیوند عضو خواهد بود. در این مورد ، از داروها برای جلوگیری از سیستم ایمنی بدن برای مشاهده اندام پیوند شده به عنوان یک مهاجم و حمله به آن استفاده می شود.

علاوه بر این ، برخی از انواع روش های شیمی درمانی که برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود ، می تواند عوارض جانبی سرکوب سیستم ایمنی بدن را داشته باشد.

یکی از انواع داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ، استروئیدها هستند. استروئیدها شامل داروهایی مانند پردنیزون و دگزامتازون هستند. حتی دوره های کوتاه مدت و دوزهای کم استروئیدها می تواند خطر ابتلا به عفونت را در افراد افزایش دهد و پاسخ آنها به واکسن ها مانند واکسن COVID را کاهش دهد.

چگونه این داروها می توانند اثر واکسن را کاهش دهند؟

واکسن ها با آموزش سیستم ایمنی بدن شما به تشخیص یک تهدید خاص عمل می کنند تا در صورت مشاهده مجدد این تهدید بتواند به طور مناسب واکنش نشان دهد. با این حال ، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن با کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن در تشخیص و مقابله با تهدیدها کار می کنند. این سرکوب در درمان شرایط خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید ، که در آن واکنش ایمنی نامطلوب رخ می دهد مفید است.

اما سرکوب سیستم ایمنی همچنین توانایی سیستم ایمنی بدن را برای پاسخ به مواردی که می خواهید به آنها پاسخ دهد ، مانند عفونت ها و واکسن ها کاهش می دهد.

چه کاری می توانیم برای کاهش این مشکل انجام دهیم؟

کارشناسان می گویند ممکن است راهکارهایی وجود داشته باشد که بتوانیم از آن­ها برای رفع مشکل ارائه شده توسط سرکوب سیستم ایمنی، استفاده کنیم.

برخی ممکن است بتوانند داروهای مصرفی خود را در زمان واکسیناسیون متوقف کنند یا تزریق وریدی را تا زمانی که بتوانند پاسخ ایمنی را به تزریق واکسن نشان دهند، به تأخیر بیندازند. با این حال ، اگر امکان پذیر نیست ، آنها توصیه می کنند که بیماران با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای تأخیر در درمان صحبت کنند.

اما باید توجه داشت که  توصیه های خاص در مورد زمان مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی باید متناسب با نیازهای فرد باشد. به عنوان مثال ، اگر کسی برای درمان سرطان فعال تحت شیمی درمانی است ، خطر متوقف کردن موقت این درمان با خطر توقف دارویی که 10 سال برای درمان آرتریت روماتوئید پایدار از آن استفاده می کرد بسیار متفاوت است.

علاوه بر ایجاد تغییر در زمان مصرف دارو ، مطالعاتی نیز در مورد تأثیر" تزریق دوز بوستر "در این جمعیت انجام شده است. دوز اضافی چند ماه پس از اولین واکسیناسیون فرد تجویز می شود.

آیا افرادی که از این داروها استفاده می کنند باید واکسینه شوند؟

به طور کلی ، افرادی که تحت درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند می توانند واکسینه شوند.

اگرچه اثر محافظتی ممکن است بسته به شرایط زمینه ای یا درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی متفاوت باشد ، اما اکثر مردم توسط واکسن محافظت می شوند و احتمال آلوده شدن آنها یا بیماری شدید در صورت آلوده شدن را کاهش می یابد.

همچنین از آنجا که ممکن است اثر واکسن کاهش یابد ، توصیه می شود افرادی که دارای نقص ایمنی هستند همچنان از اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن تماس با SARS-CoV-2 استفاده کنند.

اقدامات احتیاطی توصیه شده توسط مرکز معتبر کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) شامل اقداماتی مانند پوشیدن ماسک ، شستن دست ها ، فاصله فیزیکی و محدود کردن تماس با افراد دیگر تا حد ممکن است.

مطالب مرتبط

3 سوال درباره اسیدهای چرب امگا 3!

سوال اول: فواید اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن چیست؟...

آیا اومیکرون مشابه سویه آنفلوانزای سال 1918 میلادی عمل می کند؟

این رخداد در همه گیری آنفلوانزای 1918 نیز اتفاق افتاده...

میسلار واتر چیست؟!

این محصول با استفاده از آب تصفیه شده، مرطوب‌کننده‌هایی مانند...

گرین فیت

زنیان، رازیانه، مرزنجوش، زیره کرمانی، لاک مغسول، سداب و بوره...

Be the first to write a review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!
درخواست مشاوره تلفنی

    درخواست مشاوره تلفنی

    لطفا اطلاعات داخل هر فیلد را تکمیل بفرمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما
    تماس تلفنی برقرار کنند!

    تلفن تماس : 37741900 025
    ایمیل : info@kavianipharmacy.ir